Meer dan gevoelig! Sensatiezoeker of rustzoeker?

Deze blog heb ik al eerder geplaatst maar ‘sensatiezoeker of rustzoeker’ is het thema van het HSP Cafe Deventer van de maand mei!

In mijn vorige blog heb ik heel even de verschillende types hooggevoelige aangehaald, hierbij de kenmerken. en een test.

Twee typen van hooggevoelige mensen

In principe kun je twee typen hooggevoelige onderscheiden:

1. Sensatiezoekers, circa 30% van de HSP’ers valt hieronder.
2. Rustzoekers, circa 70% van de HSP-ers valt hieronder.
Je kunt van beide types vaak iets in jezelf herkennen. Eén type heeft vaak iets meer de overhand. Zie hieronder wat kwaliteiten en valkuilen van beide types, deze kunnen per persoon variëren!

1. Sensatiezoekers

ook wel Thrill Seekers of High Sensation Seeker (HSS) genoemd
Sensation Seeking houdt in dat je sensaties, prikkels of indrukken bewust opzoekt. In vergelijking met een sensatiezoeker met een ‘gemiddelde’ gevoeligheid is een HSP van dit type zich vaak bewuster van details en heeft die hier interesse in. Je bent in vergelijking met een Rustzoeker wat extraverter, meer op de buitenwereld gericht en gaat op zoek naar nieuwe en intense ervaringen. Je houdt van spanning en avontuur en bent bereid om veel risico te nemen, zowel op financieel, sociaal, fysiek en wettelijk gebied. Over het algemeen laat dit type meer van zich horen dan de Rustzoeker.

Een probleem dat dit type kan ervaren is dat je vaak overprikkeld, maar ook snel op dingen uitgekeken bent. Je hebt regelmatig behoefte aan rust en soms aan afzondering. Dit kan soms verwarrend voor jezelf of anderen lijken.

2. Rustzoekers

In vergelijking met een Rustzoeker met een ‘gemiddelde’ gevoeligheid, is dit type HSP zich vaak bewuster van zichzelf en anderen. Deze HSP is rustig en beschouwt meer, houdt van een overzichtelijk en regelmatig leven en doet minder impulsief dan een Sensation Seeker. Hij houdt niet van risico’s van drukte. Misschien mijdt je soms liever sociale gebeurtenissen en heb je voorkeur voor  een 1 op 1 gesprek. Dit beeld past meer bij het stereotype HSP. Vaak worden deze HSP-ers introvert gevonden. Meestal wordt gedacht dat introverte mensen zich afsluiten van ‘wereldse zaken’, echter HSP-ers zijn hier veel mee bezig!

Een probleem dat dit type kan ervaren is dat je overvoerd kan raken door gevoelens en zorgen, je terugtrekt en je wellicht soms eenzaam voelt, of last hebt van verlegenheid.

Ben jij een “sensatiezoeker”?

  • Als het veilig was zou ik graag met drugs experimenteren.
  • Ik vind sommige gesprekken pijnlijk saai.
  • Ik bezoek liever een nieuwe plek dan naar een oord terug te keren dat ik al ken.
  • Ik doe graag sport die me een fysieke uitdaging geeft, zoals skiën, bergbeklimmen of surfen.
  • Ik word onrustig als ik lang thuis ben.
  • Ik houd er niet van te wachten zonder iets te doen.
  • Ik kijk zelden 2 keer naar dezelfde film.
  • Ik geniet van het onbekende.
  • Als zich iets ongewoons voordoet ga ik eropuit om het te onderzoeken.
  • Ik raak snel verveeld als ik steeds met dezelfde mensen ben.
  • Mijn vrienden kunnen moeilijk voorspellen wat ik nu weer wil doen.
  • Ik houd er van nieuwe gebieden te verkennen.
  • Ik doe de dagelijkse dingen niet graag volgens een vaste routine.
  • Ik houd van kunst die me intense ervaringen biedt.
  • Ik neem graag middelen die me een “high” gevoel geven.
  • Ik heb graag vrienden die enigszins onvoorspelbaar zijn.
  • Als ik mocht kiezen dan zou ik reizen naar oorden die zo veel mogelijk afwijken van mijn leefwereld.
  • Ik zou graag ontdekkingsreiziger willen zijn.
  • Ik houd ervan wanneer er seksueel getinte opmerkingen of grapjes gemaakt worden.

Resultaten:

Vrouwen
Heb je 11 of meer beweringen met ja beantwoord dan ben je vermoedelijk een Sensatiezoeker (HSS). Heb je 7 keer of minder ja geantwoord dan ben je waarschijnlijk geen sensatiezoekende persoon. Heb je 8, 9 of 10 keer met ja beantwoord dan ben je niet uitgesproken een van beiden.

Mannen
Heb je 13 of meer beweringen met ja beantwoord dan ben je vermoedelijk een Sensatiezoeker (HSS). Heb je 9 of minder ja – antwoorden, dan ben je waarschijnlijk geen sensatiezoekende persoon. Heb je 10, 11 of 12 keer met ja beantwoord dan ben je niet uitgesproken een van beiden.

Heb je als hooggevoelige ook de eigenschappen van een sensatiezoeker, dan sta je voor een bijzondere uitdaging. “Stel je voor dat je tegelijkertijd een voet op het gaspedaal hebt en op de rem”, zegt Elaine Aron. Enerzijds zoek je uitdagingen, anderzijds ben je door die uitdagingen snel van slag of uitgeput.

Misschien leer je jezelf weer iets beter kennen door deze blog 😉

Liefs Melanie

4 thoughts on “Meer dan gevoelig! Sensatiezoeker of rustzoeker?

  1. ‘k Vind ‘m tof!
    ‘k Dacht zelf aan sensatiezoeker, maar kwam zelfs niet tot 3 punten 😀
    Dan toch maar een rustige 😉

  2. Ik voel dat ik vanaf kinds af aan een sensatiezoeker ben geweest. Toen ik behalve eentje met de drugs alles volmondig met ja kon beantwoorden werd ik hierin bevestigd. Ik merk nu dat ik ouder word dat ik steeds meer de rust op zoek in de ene dag de sensatiezoeker en de volgende dag de “rust op zoeken”. Die tip heb ik van Marian vd Beuken, en het werkt heel ged voor mij. Ik woon in Amersfoort en zoek een HSP, zou ik een keertje in Deventer langs kunnen komen? Zo wel, welke datum’s zijn ze? Hoor graag van u,

    • Hi W, Dat je senstatiezoeker bent wil niet zeggen dat je geen rust nodig hebt. En goede gebruikelijke tip 😉 Wat zoek je precies? Wil je langs komen bij het HSP Cafe Deventer? Dat kan altijd, die zijn elke eerste donderdagavond van de maand (behalve augustus wegens vakantie) Alle data, info en blogs vind je terug op mijn website http://www.hara-coaching.nl/hsp-cafe-deventer.html Ik hoop dat dit je vragen beantwoord heeft, mocht je meer vragen hebben mail dan naar melanie@hara-coaching.nl

Geef een reactie

